Відділ освіти, молоді та спорту Хустської районної державної адміністрації

Супровід дітей з особливими освітніми потребами

05.03.2019року на базі "Інклюзивно-ресурсного центру № 1 Хустської районної ради Закарпатської області" (директор Борисевич Л.П.). проведено конференцію  практичних психологів та соціальних педагогів освітніх закладів району.

В рамках конференції відбулося обговорення ЗаконуУкраїни «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)». Який набув чинності 18.12.2018року. Працівниками психологічної служби району, зокрема Стеблівської, Крайниківської, Кошелівської, Горінчівської, Копашневської, Березівської, Л-Полянської, Липовецької ЗОШ І-ІІІ ст.,Кічерельської ЗОШ І-ІІст., Монастирецького НВК з учнями як молодших,так істарших класів, проводилися виховні заходи „Булінг, як порушення прав людини”, «Стоп,булінг!», тренінгові заняття «Скажи НІ насильству в шкільному колективі», «Насильство. Як його уникнути?”, флешмоб „Я - проти насильства”, дитячі малюнки «Діти проти насильства».

Також присутні мали змогу ознайомитися з тренінгом-презентацієюкорекційного педагога ІРЦ О. Є. Рокосовик«Конфлікти. Види та способи подолання», який пройшов у вигляді вільного спілкування всіх учасників семінару і був присвячений вмінню протистояти та знаходити правильні рішення у конфліктних ситуаціях.

Педагогом інклюзивно-ресурсного центру М. В.  Величко було розглянуто питання важливості запровадження та продовження реформи освітньої галузі в Україні, зокрема оновлення освітнього середовища для Нової української школи, запровадження в ній інклюзивного   навчання для особливих дітей.

  Учасниками конференції були висловлені ідеї підтримки діючої влади заради того, щоб продовжувати те, що сьогодні маємо та мати можливість додавати нові завоювання і здобутки і  в майбутньому.

   

 

Психологічна служба: виклики сьогодення та перспективи розвитку

 Нещодавно на базі Інклюзивно-ресурсного центру №1 Хустської районної ради відбувся майстер-клас для фахівців соціально-психологічних служб закладів дошкільної освіти району.

Питання, представлені для розгляду, – «Нормативно - правове забезпечення діяльності соціального педагога та практичного психолога в освітньому закладі. Ведення обліково - звітної документації. Психолого-педагогічне дослідження та корекція розвитку дітей дошкільного віку».

         Мета заходу - ознайомлення учасників з основними документами з питань організації психолого-педагогічного супроводу освітньо - виховного процесу, збагачення практичного досвіду, розвиток мотивації фахівців до самоосвітньої діяльності та самовдосконалення.

 Борисевич Л. П., директор ІРЦ, зупинилася на важливих аспектах напрямків практичної психології й соціальної роботи закладів дошкільної освіти. Молоді фахівці були ознайомлені з основними видами документації соціально-психологічної служби. Людмила Петрівна приділила увагу веденню обліково-звітної, обліково-реєстраційної документації, а також вимогам до документів для службового використання.

 Кір’янова В. Ф., методист РМК,  висвітлила кругову модель взаємодії учасників освітньо-виховного процесу та  роль психолога у цій взаємодії: спілкування психолога з адміністрацією закладу дошкільної освіти,  педагогічним колективом, дітьми та їх батьками.

Під час майстер-класу працівники  психологічної служби поділилися досвідом роботи з корекції розладів пізнавальної та емоційної сфери вихованців ЗДО за результатами діагностичного дослідження дітей старшого дошкільного віку.

 

М.Копанська, практичний психолог Сокирницького ЗДО

 

 

 

Робота команд психолого-педагогічних супроводу  інклюзивних класів ЗНЗ району

11 грудня 2018 року відбувся семінар практичних психологів та соціальних педагогів освітніх закладів району. В рамках заходу серед інших питань роботи психологічної служби району з І півріччя 2018-2019 навчального року, директором та фахівцями "Інклюзивно-ресурсного центру №1 Хустської районної ради Закарпатської області" було проведено детальне  ознайомлення з метою використання в роботі Наказу МОН № 609 від 08.06.2018 року «Пpoзатвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти». Відповідно до наказу директора "ІРЦ №1 Хустської РР Закарпатської області" кожний педагогічний працівник інклюзивно-ресурсного цетру закріплений за певним освітнім закладом району, де створені інклюзивні класи. Таких шкіл станом на 01 грудня є 20,  в них всього створено 40 інклюзивних класів для 47 учнів з особливими освітніми потребами.  На семінарі зокрема були обговорені питання якісної організації інклюзивної освіти в закладах освіти, організації та проведення корекційно-розвиткової роботи, основними завданнями  яких є формування пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, позитивних характеристик особистості, мовлення, психомоторного розвитку.

 

Семінар - практикум практичних психологів та соціальних педагогів освітніх закладів району на тему: "Соціально-педагогічні аспекти супроводу дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах"

27 листопада 2018 року на базі Липецькополянської ЗОШ І-ІІІ ст. відбувся районний семінар-практикум практичних психологів та соціальних педагогів освітніх закладів району на тему: „Соціально-педагогічні аспекти супроводу дітей з особливими освітніми потребами в інклюзивних класах”. В ньому взяли участь фахівці та директор «Інклюзивно-ресурсного центру № 1 Хустської районної ради Закарпатської області», а також працівники психолого-соціальної служби закладів загальної середньої освіти Хустського району, у яких створені інклюзивні класи.
Захід був проведений у вигляді круглого столу, на якому кожний учасник мав змогу ділитися власним досвідом із даного питання. У Липецькополянському освітньому закладі інклюзивні класи були вперше створені у 2014 році. За цей час школа набула певного досвіду у організації інклюзивного навчання та супроводу дітей з особливими освітніми потребами. У 2018-2019 навчальному році в школі функціонує два інклюзивні класи для учнів початкової та середньої школи.
З учасниками семінару-практикуму поділилися досвідом роботи директор школи Гобан Іван Іванович, заступник директора з навчально-виховної роботи, водночас адміністратор Команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами Тома Юрій Юрійович, соціальний педагог школи Ілик Ольга Василівна. 
Практичний психолог школи Дувалка Тетяна Василівна ознайомила присутніх із своїм досвідом роботи з визначення, вивчення та проведення корекційно-розвиткових занять за програмою «Розвиток пізнавальних процесів учнів з інтелектуальними порушеннями».
Присутні мали змогу ознайомитися із системою роботи вчителя Павлишинець Олени Іванівни та асистента вчителя Білак Олени Іванівни інклюзивного 4-А класу, подивитися та оцінити відеоурок з української мови вцьмукласі.
При підведенні підсумків проведеного заходу учасниками та директором «Інклюзивно-ресурсного центру» Борисевич Людмилою Петрівною було відмічено, що в школі напрацьований багатий досвід із організації та запровадження інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами, яким педагоги школи можуть ділитися і із педагогічними працівниками всіх іншіх освітніх закладів району.

       

    

  

06.11.2018 року директором Борисевич Л.П. і фахівцями «Інклюзивного ресурсного центру №1 Хустської районної ради Закарпатської області» був проведений майстер-клас з вчителями і асистентами вчителів інклюзивних класів освітніх закладів району. Було винесено такі питання:

  •  про психолого-педагогічний супровід учнів інклюзивних класів відповідно до рекомендацій ІРЦ;
  • рекомендації до складання індивідуальних програм розвитку   учнів інклюзивних класів;
  • про  Примірне положення  про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної середньої та дошкільної освіти. 

 

 

 

 

 

 

ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК 
додаткових корекційно-розвиткових занять (послуг) для дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти

Ритміка

Розвиток мовлення (логопед)

Лікувальна фізкультура

Соціально-побутове орієнтування

Корекція розвитку  (пр. психолог)

Орієнтування у просторі

Розвиток слухового, зорового, тактильного сприймання мовлення та формування вимови (логопед, або сурдопедагог))

Корекція зору (тифлопедагог)

Корекція та розвиток психофізичних функцій, використання елементів: кінезіотерапії, анімалотерапії (іпо-, каніс-, феліно-, орніто-), арт-терапії (ізо-, драмо-, казко-, музико-, кіно-, піско-, ігро-, мульт-, фото-, кольоро-, пластилінової, танцювальної терапії, психогімнастики), працетерапії, ерготерапії, ароматерапії, Монтессорі-терапії тощо

Логоритміка та інші

Програми з корекційно-розвиткової роботи для дітей із затримкою психічного розвитку

  1. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (авт. Омельченко І. М., Федорович Л. О.).
  2. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Ритміка» для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (авт. Бабяк О. О.).
  3. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку» (корекція особистісного розвитку) для підготовчих, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (авт. Логвінова І. П., Кучеренко Ю. О.).
  4. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Корекція розвитку» (корекція когнітивного розвитку) для підготовчого, 1-4 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (авт. Сак Т. В., Прохоренко Л. І.).
  5. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Лікувальна фізична культура» для 5-9 класів для спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку (Шеремет Б. Г., Сак Т. В., Соколова Г. Б., Маматова З. Р., Бабяк О. О., Мельниченко М. В.).
  6. Програма з корекційно-розвиткової роботи «Розвиток мовлення» для 5-9 класів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей із затримкою психічного розвитку. Автори І.М. Омельченко, Л.О. Федорович.