Відділ освіти Хустської районної державної адміністрації

Новини

 

Розпочалось навчання тренерів інклюзивної освіти 

 Сьогодні, 15 жовтня 2020 року, стартував перший всеукраїнський онлайн-курс для тренерів з інклюзивної освіти, організований Міністерством освіти та науки України спільно з Міжнародним благодійним фондом Lumos (Велика Британія).

Слухачі курсу – делеговані регіонами представники ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти. Заходи проводяться з метою створення команди тренерів з усіх областей України та м. Києва, які навчатимуть на постійній основі різні групи учасників (від директорів закладів освіти до асистентів вчителів) із розумінням спільних алгоритмів дій і при налагодженні взаємодії. Такий підхід дозволить забезпечити єдність засад впровадження інклюзивної освіти, однаковість трактування незалежно від місця проживання дитини, відповідність законам та іншим підзаконним актам, єдність у дотриманні прав дітей та їх найкращих інтересів. 

Кожен тренінг складається з теоретичної частини, практичного та домашнього завдання в окремо створеному кожним учасником ресурсі «Блог-щоденник навчання» на платформі Teams (Microsoft). Тренінги будуть відбуватися з періодичністю один раз на два тижні, до їх проведення залучені як представники Міністерства, так і міжнародні експерти. Після закінчення курсу тренери пройдуть незалежне оцінювання та складатимуть іспит, після якого отримують сертифікати з правом проведення подальшого навчання інших педагогічних працівників, які задіяні у сфері інклюзивної освіти. 

Довідково.

Фонд Lumos – міжнародна неурядова благодійна організація, заснована британською письменницею Джоан Роулінг – авторкою семи романів про пригоди Гаррі Поттера, що сприяє припиненню інституціоналізації дітей у всьому світі.  Із 2005 року Lumos приділяє особливу увагу країнам Центральної та Східної Європи, обтяженим спадщиною колишньої комуністичної системи у сфері захисту прав дітей.

Із 2019 року між Міністерством освіти і науки України і Фондом Lumos діє Меморандум про співпрацю, у рамках якого й проводиться навчання тренерів.

Нагадаємо, що серед пріоритетів на наступний рік для МОН є впровадження системного підвищення кваліфікації фахівців інклюзивно-ресурсних центрів та навчання педагогів, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами в інклюзивних групах та класах.

За матеріалами Міністерства освіти і науки України

Майже 130 тис дітей пройшли обстеження в інклюзивно-ресурсних центрах

 Майже 130 тис дітей пройшли обстеження в інклюзивно-ресурсних центрахСтаном на сьогодні, 10 вересня 2020 року, інклюзивно-ресурсними центрами (ІРЦ) надано 129 тис. 983 висновки про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини.

 Наразі в Україні працює 633 таких центрів. Їхня робота діджиталізована: функціонує Портал ІРЦ, який дозволяє батькам подавати документи дистанційно, обрати найближчий до них ІРЦ та записатися на зручний час, у подальшому - зберігати документи у власному кабінеті та використовувати надані висновки.

Батьки можуть звернутися до інклюзивно-ресурсних центрів, якщо відчувають занепокоєння щодо розвитку їхньої дитини. Послуги ІРЦ для батьків безкоштовні та повністю фінансуються державою.

Основними завданнями центрів є проведення комплексної оцінки для визначення особливих освітніх потреб (ООП) дитини, розроблення рекомендацій щодо освітньої програми, надання психолого-педагогічних та кореційно-розвиткових послуг відповідно до можливостей дитини. Результати оцінки фахівець центру зазначає у висновку про комплексну оцінку.

 Для повної комплексної оцінки через Портал ІРЦ зареєстровано 10 тис. 183 заяви. З них 9 тис. 387 дітей уже отримали комплексні висновки. Така оцінка проводиться у випадках:

  • переходу або переведення дитини з ООП з садочка до школи;
  • надання рекомендації команди вчителів дитини з ООП у школах, садочках та спецшколах щодо наявності успіхів або труднощів у засвоєнні дитиною освітньої програми тощо.

Центри працюють через систему автоматизації роботи ІРЦ - у співпраці з Державною інформацією системою освіти (ДІСО). Всі школи та садочки системи ДІСО приєднані до порталу ІРЦ.

За матеріалами Міністерства Освіти і науки України 

 

Дистанційне навчання "Інклюзивно-ресурсного центру №1 Хустської районної ради" 

 Відповідно до рекомендацій та нормативних документів Міністерства освіти і науки України, департаменту освіти і науки Закарпатської ОДА, Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти,працівники КУ ,,Інклюзивно-ресурсний центр №1 Хустської районної ради Закарпатської області” продовжують працювати в режимі online.

Щодня директором та фахівцями ІРЦ надаєтьсячимала кількість консультацій батькам дітей з особливими потребами, практичним психологам, педагогам, керівникам освітніх закладів району стосовно допомоги в організації дистанційного навчання дітей з особливими освітніми потребами, надання рекомендацій щодо проведення корекційно-розвиткових занять online, вправи та завдання для батьків дітей відносно закріплення набутих навиків на заняттях із фахівцями ІРЦ до введення карантину.

Консультування батьків дітей з особливими освітніми потребами фахівцями "Інклюзивно-ресурсного центру №1 Хустської районної ради" вчителем-логопедом Олександрою Рокосовик та практичним психологом Олесею Василинець в режимі online.

Директор КУ «ІРЦ №1 Хустської районної ради

Закарпатської області» 

Людмила БОРИСЕВИЧ

   

Відбувся навчальний семінар-практикум на базі комунальної установи "Інклюзивно-ресурсний центр №1 ХРР" 

На базі комунальної установи "Інклюзивно-ресурсний центр №1 Хустської ради Закарпатської області" був проведений навчальний семінар-практикум, на якому відповідальні особи за роботу в системі АС "ІРЦ" від кожного з 21-го закладу загальної середньої освіти та 3-х закладів дошкільної освіти обговорювали питання організації інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами та зокрема з особливостями формування індивідуальних програм розвитку в АС "ІРЦ".

Спільно з директором ІРЦ Людмилою Борисевич педагогічні працівники закладів освіти обговорили "Положення про систему автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів". Присутні на семінарі відзначили важливість формування індивідуальних програм розвитку дітей з особливими освітніми потребами в АС "ІРЦ", що надасть можливість фахівцям ІРЦ та батькам дитини відслідковувати роботу з цими дітьми в освітніх закладах, налагодити взаємодію фахівців закладу освіти та фахівців ІРЦ для ефективнішої роботи з дитиною.        

   

Практичні психологи освітніх закладів району знайомилися із системою роботи практичного психолога Нижньобистрівської гімназії.

Росоха Світлана Юріївна - практичний психолог Нижньобистрівської гімназії, яка є і головою творчої групи працівників психологічної служби району, представила колегам свій досвід роботи з професійної орієнтації учнів школи.

Адже, життєва компетентність здобувача освіти - уміння вчитися впродовж життя, визначена у Концепції Нової української школи і передбачає формування вміння вибудовувати свою освітньо-професійну траєкторію.

Тому завдання профорієнтаційної роботи у сучасній школі полягає не тільки в ознайомленні учнів з професіями та правилами їх вибору, а й у вихованні спрямованості на самопізнання як основу професійного самовизначення; формування вміння аналізувати свої здібності, співставляти їх з вимогами певної професії, планувати власну траєкторію оволодіння професією, розвивати власні професійно важливі якості особистості.

Вибір професії, яка відповідає інтересам і нахилам особистості молодої людини, - завдання складне. Воно не завжди під силу підлітку, тому треба постійно, цілеспрямовано допомагати формуванню інтересу і любові до певного виду професійної діяльності. Важливо і те, щоб учні добре орієнтувалися в світі професій, актуальних в місті, районі, регіоні. Для цього потрібно кваліфіковане інформування, поступове та цілеспрямоване ознайомлення зі світом професій за сучасними профорієнтаційними методиками - про все це розмірковували шкільні психологи на своєму заході.

Світлана Юріївна ознайомила присутніх колег і із особливостями своєї роботи і в інших напрямках, що вимагає професія психолога. Поділилася і спільною роботою всього педагогічного колективу гімназії, адміністрації школи заради розв'язання педагогічних ситуацій у процесі взаємодії з дітьми, виховання яких відбувається поза родиною.

Реалізація прав дітей, позбавлених батьківського піклування, - у створенні належних умов проживання, різнобічного розвитку, виховання, здобуття певного рівня освіти, професійної орієнтації та підготовки їх до самостійного життя та праці.

 

Директор КУ "ІРЦ Хустської РР"

Людмила Борисевич 

   

   

 

Працівники психологічної служби закладів освіти Хустського району обговорювали питання здійснення реабілітації дітей з інвалідністю

13 лютого 2020 року директор комунальної установи "Інклюзивно-ресурсний центр №1 Хустської районної ради Закарпатської області" Людмила Борисевич провела круглий стіл для практичних психологів закладів освіти району.

Працівників психологічної служби було ознайомлено з умовами здійснення реабілітації дітей з інвалідністю", інформацію про які розміщеною на вебсайті Міністерства соціальної політики у розділі "Інвалідність", Реабілітація дітей з інвалідністю".

У заході брала участь спеціаліст управління соціального захисту населення Хустського району Руслана Петечел, яка розкрила присутнім зміст постанови Кабінету Міністрів України 27.03.2019 №309 "Про затвердження Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення реабілітації дітей з інвалідністю".

Учасники заходу ознайомилися з алгоритмом отримання послуг дітьми з інвалідністю із комплексної реабілітації (абілітації) в реабілітаційних установах комунальної та державної форми власності України.

 

За матеріалами КУ "ІРЦ №1 Хустської районної ради".

   

 

У Березівській ЗОШ І-ІІІ ст. відбувся семінар-тренінг для вчителів на тему: "Психографологія: читаємо дитину за почерком"

Днями педагоги Хустщини, зокрема практичні психологи закладів освіти та ЗДО району, мали змогу зустрітися з одним із відомих в Україні психологів, графологів, Засновником "Школи Успіху Марини Фоменко" та "Першої Української Школи Графології" Мариною Валеріївною Фоменко.

Захід був організований та гостинно проведений на базі Березівської ЗОШ І-ІІІ ст. (директор Тегза В.І.)

До речі, Марина Валеріївна не вперше ділилася із вчителями та психологами Хустщини важливими нюансами, які вивчає графологія (вчення, що стверджує про чіткий зв'язок між почерком та особистістю людини).

Виявляється, що почерк - це рух мозку. Всі літери, які ми пишемо на папері, можуть розповісти про характер людини, спосіб її життя, про рівень інтелекту, різні хвороби, що роявляються через нервову систему. Абсолютно точно виявляються комплекси, фрустрації, неврози.

Безперечно, що такі семінари не лише цікаві, але й приносять велику користь. А знання, як вважає Марина Фоменко, нам посилає Бог і ми обов'язково повинні ними ділитися.

 

Директору КУ "ІРЦ №1 Хустської РР" Л. Борисевич.
 

                    

    

      

   

 

Фахівці "ІРЦ №1" Хустської районної ради провели навчання для педагогів закладів освіти

Наприкінці січня 2020 року фахівці "Інклюзивно-ресурсного центру №1" Хустської районної ради ознайомили практичних психологів та соціальних педагогів закладів загальної середньої освіти, ЗДО, а також голів шкільних команд психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими потребами з роботою на порталі автоматизованої системи ІРЦ та Положенням про систему автоматизованої роботи ІРЦ.

Система автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів (далі - АС "ІРЦ") - це комплекс програмних та апаратних засобів, які на основі інформаційно-телекомунікаційних технологій забезпечують створення єдиного інтегрованого інформаційного середовища у сфері інклюзивної освіти, призначеного для обробки відомостей, що утворюються у процесі діяльності інклюзивно-ресурсних центрів, та їх інформаційно-аналітичного забезпечення.

Учасники двох навчальних семінарів мали можливість практично засвоїти основні правила та принципи наповнення АС "ІРЦ", мати змогу формувати індивідуальну програму розвитку кожної дитини з особливими освітніми потребами, як учнів інклюзивних класів, так і учнів, що перебувають на інтегрованій, або індивідуальній формах навчання та мають особливі потреби у фізичному та (або) психологічному розвитку.

 

 

Директор КУ "ІРЦ №1 Хустської РР" Л. Борисевич

 


   

Зустріч фахівців центру з дітьми, що відвідують корекційно-розвиткові заняття та їх батьками 

У рамках дня людей з особливими потребами, 3 грудня 2019 року, проведення якого в Україні встановлене указом Президента, починаючи з 1993 року, у "Інклюзивно-ресурсному центрі № 1 Хустської районної ради" була організована зустріч фахівців центру з дітьми, що відвідують корекційно-розвиткові заняття та їх батьками.

Вихованці разом з фахівцями центру розповідали про прикмети зими, виготовляли різноманітні вироби з паперу, створювали аплікації на зимову тематику. Під час майстер-класу навчалися малювати кола, ялинки, фігурки Святого Миколая. У процесі цієї творчості діти закріплювали знання щодо сенсорних єталонів, розвивали мовлення, дрібну моторику рук, здобували нові знання про навколишній світ. Кожен з дітей мав можливість показати свої здібності втілити фантазію, уяву, проявити оригінальність, творчий задум.

На завершення діти разом із своїми батьками обмінялися враженнями від своєї роботи та пригостилися запашним чаєм із  солодощами.

За матеріалами КУ "ІРЦ № 1 Хустської районної ради" 

 

 

   

   

   

Тиждень права у загальноосвітніх закладах Хустського району, як продовження кампанії "16 днів проти насильства"

5 грудня - у Всесвітній день волонтера (добровольців в ім'я економічного і соціального розвитку на базі Боронявської ЗОШ І-ІІІ ст. відбувся районний семінар в рамках продовження кампанії "16 днів проти насильства" Вачилина Михайлівна Попадинець, директор школи, познайомила учасників з основними напрацюваннями та досягненнями вчительського колективу школи. Присутні на семінарі працівники психологічної служби освітніх закладів району та фахівці інклюзивно-ресурсного центру Хустської районної ради мали змогу ознайомитися із системою роботи практичного психолога школи Шутко Марії Петрівни з попередження проявів насильства та проявів булінгу в дитячому колективі. З учнями 4 класу був проведений тренінг, на якому діти формували нетерпимість до проявів агресії, розвивали співчутливе ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги. Наприкінці тренінгового заняття учні пояснювали, що таке булінг, розробляли стратегії його подолання; демонстрували емпатію до жертв насилля, уміння припиняти булінг та називали до кого звертатися по допомогу. А найважливішою роллю соціального педагога у загальноосвітньому закладі визнається роль посередника між дитиною і суспільством. Соціальний педагог - посередник також у залученні школярів до волонтерського руху. Під керівництвом соціального педагога школи Чолан Марії Йосипівни учні 10 класу є активними агітаторами за здоровий спосіб життя, профілактики серед школярів тютюнопаління, вживання алкогольних напоїв, наркотичних засобів, ВІЛ/СНІДу. Учні-волонтери Боронявської школи вміють пояснювати особливості поведінки в різних ситуаціях, формувати у учнів школи навички безпечної поведінки у довкіллі.

Людина - істота не лише біологічна, але і соціальна. Соціалізація людини, становлення її особистості відбувається протягом всього життя. Головна мета діяльності працівника психологічної служби в освітньому закладі - саме формування особистості кожної дитини. Про це йшлося в презентації, яку представила директор "Інклюзивно- ресурсного центру Хустської районної ради" Людмила Петрівна Борисевич. Особистість - завжди продукт соціалізації. Особистість контролює свою поведінку, вона самостійна в своїх вчинках, але здатна за них відповідати. (З повною версією презентації можна ознайомитися на сторінці "Інклюзивна освіта"). 

В кінці заходу працівники психологічної служби району зробили аналіз побаченого, поділились думками про проведення захід, запропонували заходи даної тематики, які застосовують у своїй педагогічній діяльності, визначали особисті плани на майбутнє, прагнення творити і йти в ногу з часом заради розвитку своїх вихованців.

На завершення заходу відбувся молебен, який провів отець Тарас Іванина, настоятель Боронявського монастиря у пам'ять жертв "чуми 21 століття" СНІДу. 

Практичний психолог Горінчівської ЗОШ І-ІІІ ст.

та "Інклюзивно-ресурсного центру Хустської райради"

О. М. Василинець

   

   

   

 

З 25 листопада по 10 грудня проводиться Всеукраїнська акція "16 днів проти насильства"

Щорічно в Україні з 25 листопада по 10 грудня проводиться Всеукраїнська акція "16 днів проти насильства", яка з 1991 року підтримується міжнародною спільнотою.

Ось і в загальноосвітніх закладах Хустського району дана акція стартувала 25 листопада в Міжнародний день боротьби з насильством щодо жінок.

Основними завданнями акції є:

  • привернення уваги громадськості до актуальних для українського суспільства проблем подолання насильства в сім'ї, протидії торгівлі людьми та жорстокого поводження з дітьми, гендерного насильства та забезпечення рівних прав жінок і чоловіків;
  • активізація партнерського руху органів державної влади, державних закладів, громадських організацій щодо викорінення домашнього насильства;
  • проведення інформаційних кампаній з метою підвищення обізнаності населення України з питань попередження насильства в сім'ї, жорстокого поводження з дітьми, формування свідомості всіх верст населення щодо нетерпимого ставлення до насильства;

На виконання Плану заходів з проведення Національної кампанії "Стоп насильству!" затвердженого розпорядження Кабінету Міністрів України від 01.12.2010 року № 2154-р, розпорядження Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2015 р. № 1393-р "Про затвердження плану дій з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року", наказу Міністерства соціальної політики "Про запобігання та протидію домашньому насильству"  від 13.03.2019 № 369/180, у освітніх закладах Хустського району здійснюються заходи із попередження насильства в сім'ї та жорстокого поводження з дітьми.

Дати початку та завершення Кампанії вибрані не випадково. Вони створюють символічний ланцюжок, поєднуючи заходи проти насильства стосовно жінок та дії щодо захисту прав людини, підкреслюючи, що будь-які прояви насильства над людиною є порушення прав людини.

Шістнадцятиденний період кампанії охоплює наступні важливі дати:

25 листопада

Міжнародний день боротьби з насильством щодо жінок. Проходить під гаслом: "Розірви коло - зупини насильство"

1 грудня 

Всесвітній день боротьби зі СНІДом

2 грудня 

Міжнародний день боротьби з рабством

3 грудня 

Міжнародний день людей з обмеженими фізичними можливостями

5 грудня

Міжнародний день волонтера

6 грудня

Вшанування пам'яті студенток, розстріляних у Монреалі

9 грудня 

Міжнародний день боротьби з корупцією

10 грудня 

Міжнародний день прав людини

Раз добром нагріте серце - вік не охолоне.

(Т. Шевченко)

28 листопада 2019 року в Кошелівській ЗОШ І-ІІ ступенів (Руня) з учнями 9 класу було проведено тренінгове заняття з теми: "Скажемо насильству - STOP!" На захід були запрошені практичні психологи та соціальні педагоги загальноосвітніх закладів Хустського району. Директор школи Данилець Ганна Петрівна ознайомила присутніх з історією навчального закладу, педагогічним колективом, а також розповіла про здобутки та досягнення учнів та педагогів школи.

Тренінгове заняття "Скажемо насильству - STOP" було присвячене проблемам виникненн та шляхам попередження і подолання насильства в сім'ї, в школі та за її межами, підвищення рівня культури сучасної людини. Майстерно провела його практичний психолог і одночасно соціальний педагог школи Дулкай Олена Іванівна.

В ході тренінгового заняття учні визначалися з причинами та наслідками випадків насилля у шкільному середовищі, в сім'ях, суспільства. Психолог наголосила, що не можна замовчувати цю проблему, а потрібно завжди реагувати на випадки насильства. А в розв'язанні проблеми застосовувати взаємодію дітей, педагогічних працівників, батьків із іншими установами та службами.

Цікавим та захоплюючим був виховний захід у 5 класу "Подорож у країну Доброти", проведений педагогом-організатором Прокоп Мариною Юріївною. Учні мандрували казковою країною і в своїх розповідях, пісеньках, танці наголошували, що доброта - це найцінніший людський скарб.

Марина Юріївна нагадала присутнім, що у світі є й інші людські почуття, вічні цінності людини: любов, повага, чесність, милосердя, взаємодопомога. Їх не придбаєш у магазині, їх ні в кого не позичиш, їх просто можна виховати і виростити в собі. Кожному під силу навчитися бути добрим, людяним, милосердним, ми всі можемо стати кращими.

Людмила Петрівна відмітила, що добрі, щедрі вчинки роблять нас щасливішими і навіть здоровішими, зміцнюють соціальні зв'язки (адже люди завжди будуть вам вдячні за приємний подарунок).

Наприкінці тренінгу практичні психологи та соціальні педагоги району розповіли про заходи, які вони вже провели зі своїми учнями в рамках Всеукраїнської кампанії "16 днів проти насильства" у школах і які будуть проводити на далі впродовж всієї кампанії. А також подякували Дулкай Олені Іванівні за плідну роботу на посаді практичного психолога, за вдало проведене заняття, дирекції та педагогам Кошелівської ЗОШ І-ІІ ст. за професіоналізм, змістовний та корисний захід для всіх учасників та за дружню й теплу атмосферу.

Борисевич Л. П. - директор "ІРЦ " 1 Хустської РР"

                                   

   

   

  

 

 

 

Робота команд психолого-педагогічного супроводу у освітніх закладах 

Згідно Наказу МОН № 609 від 08.06.2018 року "Про затвердження Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребаит в кожному з 22 закладів загальної середньої та 2 закладів дошкільної освіти Хустського району за наказами директорів цих закладів створені "Команди психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами".

Фахівці "Інклюзивно-ресурсного центру № 1 Хустської районної ради Закарпатської області" також є учасниками шкільних "Команд супроводу дитини з особливими освітніми потребами" (далі-Команди супроводу).

Засідання Команд супроводу повинні відбуватися у ЗНЗ та ЗДО району 2-3 рази протягом навчального року (у разі потреби частіше) з метою визначення індивідуальної освітньої траєкторії учнів з особливими освітніми потребами, також в визначенні отримання дітьми додаткових психолого-педагогічних послуг, спільної розробки індивідуальної програми розвитку для кожної дитини та індивідуального освітнього плану.

На протязі 2018-2019 навчального року у 22 закладах загальної середньої освіти та Велятинському ЗДО на засіданнях Команд супроводу побували фахівці районного інклюзивно-ресурсного центру.

З метою отримання методичної допомоги від практичного психолога Василинець О. М. у Березівській ЗОШ І-ІІІ ст. та директор а інклюзивно-ресурсного центру Борисевич Л. П. у Сокирницькій ЗОШ І-ІІІ ст. позачергові засідання Команд психолого-педагогічного супроводу відбулися у жовтні 2019 році.

      

   

   

 

Круглий стіл практичних психологів та соціальних педагогів ЗЗСО "Про надання психологічної допомоги учасникам навчально-виховного процесу"

Зібратися разом - це початок,

залишати разом - це прогрес,

працювати разом - це успіх.

(Генрі Форд)

Вже традиційним стало проведення круглого столу працівників психологічної служби освітніх закладів району (прктичних психологів та соціальних педагогів).

24 жовтня 2019 року працівники психологічної служби з 31 загальноосвітнього закладу та 10 закладів дошкільної освіти району зібралися, щоб обговрити питання організації своєї роботи.

У презентації з теми: "Психологічний супровід навчально-виховного процесу у закладах освіти" директорка "ІРЦ № 1 Хустської РР" Борисевич Л. П. наголосила, що актуальним питанням для освітнього закладу є створення в ньому психологічного безпечного середовища. Було також відмічено, що співпраця всіх учасників навчально-виховного процесу повинна грунтуватись на: довірі, доброзичливості, відповідальності, толерантності, емоційній взаємодії та взаємодопомозі всіх учасників навчально-виховного процесу. Важливу роль в цьому відіграє адміністрація освітнього закладу, діяльність всього педагогічного колективу і кожного педагога зокрема, психологічна служба закладу.

Якісно проведена діагностика, як було зазначено фахівцями "Інклюзивно-ресурсного центру № 1 Хустської районної ради Закарпатської області" Василинець О. М. та Величко М. В., вироблені рекомендації по відношенню до учасників освітнього процесу, розробка педагогічних завдань допомагає вчителям у підготовці бази для індивідуального виховання кожної дитини, кращої її адаптації до умов навчання в школі.

У своїх виступах присутні працівники психологічної служби Алечко М. М., Барна А. Й., Гангур О. М., Летка Г. П., Бабусь М. М., Двуйла М. І. ділилися з колегами своїм досвідом роботи. Професійна діяльність педагога в усі часи була однією з найбільш емоційно напружених. Це пов'язано з великою кількістю не передбачуваних комунікативних ситуацій з нерегламентованим режимом роботи, з високою мірою особистісної відповідальності.

У зв'язку з цим, одне з основних завдань педагогічного колективу та психологічної служби школи - моделювання і проектування освітнього емоційно комфортного середовища, в якому будуть задоволені основні потреби учнів, і в якому усі учасники навчально-виховного процесу зможуть зберегти і зміцнити своє психічне та фізичне здоров'я.

Борисевич Л. Д.

директор КУ "ІРЦ № 1 Хустської РР",  

   

   

   

  

   

Засідання творчого активу практичних психологів та соціальних педагогів Хустського району

Психологія – надзвичайна наука. Це наука  про людську душу. Вона допомагає людині пізнавати себе, вирішувати проблеми, навчатися керувати своєю поведінкою, долати труднощі й радіти кожній хвилині життя.

 Психологія формувалась упродовж століть і бурхливо розвивається в сучасних умовах. Таку роль психології в людському житті в ХХ столітті передбачив один із видатних психологів Жан Піаже. Він запевняв,  що в ХХІ столітті психологія стане однією з провідних наук. І це в дійсності так.

17 вересня 2019 року в приміщенні районного методичного кабінету відбулося засідання творчого активу практичних психологів та соціальних педагогів Хустського району. Директор ІРЦ № 1 Борисевич Л.П. розповіла про участь  у першому (районному) етапі Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів та соціальних педагогів, »Нові технології у новій школі» у номінації , «Корекційно-розвиткові програми» і запропонувала колегам взяти участь.

Голова мотод'обєднання працівників психологічної служби Козир М.Ю. ознайомила з тематикою майбутніх засідань, обговорювали нові перспективи у роботі практичного психолога та соціального педагога, ділилися досвідом.

 

   

   

 

 Днями до Інклюзивно-ресурсного центру №1 Хустської районної ради Закарпатської області  завітали учні Хустської гімназії-інтернат, які  познайомилися з  основними завданнями, цілями інклюзивно-ресурсних центрів, що діють в Україні, умовами, що створені в ІРЦ, обладнанням, яке придбано з метою проведення корекційно-розвиткових занять із дітьми, які не отримують відповідної допомоги у своїх освітніх закладах.

 Фахівці центру розповіли учням школи про потреби особливих дітей, необхідністю гуманного, толерантного  відношення до них, сприймання їх, як і всіх інших членів  суспільства, надання  їм фахової допомоги. Це надзвичайно актуально тепер, коли випускники шкіл стоять перед вибором майбутньої професії. А професія корекційного педагога наразі є однією із найбільш затребуваних і потрібних. У якості подарунка до обладнання нашого ІРЦ учні придбали тренажер-степер для корекції порушень опорно-рухового апарату. Фахівці центру висловлюють їм щиру подяку за проявлену увагу та надану допомогу.

 11 травня відбувся круглий стіл педагогічних працівників  закладів освіти Хустського району, на якому спільно з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру був обговорений  проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти», а також  нову форму Індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами.

Присутні ретельно вивчили, обговорили вищезгадані документи та визначилися зі своїми зауваженнями та пропозиціями стосовно кожного розділу та пунктів Проекту постанови та Індивідуальної програми розвитку дитини з особливими освітніми потребами з метою подальшого надання до департаменту науки і освіти Закарпатської облдержадміністрації.

Темою другої частини засідання було «Окреслення вимог щодо використання психологічного інструментарію в освітніх закладах Хустського району». Після обговорення питань даної тематики практичними психологами Гарастей М.В. (Олександрівська ЗОШ І-ІІІ ст.), Шуста Т.І. (Монастирецький НВК),  Василинець О.М. (Горінчівська ЗОШ І-ІІІ ст.), Алексій Т.М. (Н-Селищенська ЗОШ І-ІІІ ст.), Тодавчич С.О. (Рокосівська ЗОШ І-ІІІ ст.), Кадар М.Ю. (Стеблівська ЗОШ І-ІІІ ст.), Форкош А.М. (Боронявський ЗДО), Русанюк Т.М. (соціальний педагог Нанківської ЗОШ І-ІІІ ст.) спільно були вироблені рекомендації:

1. Практичний психолог освітнього закладу застосовує на практиці загальні теоретико-методологічні принципи психодіагностики.

2. Стежить за поточною методичною літературою з психодіагностики.

3. Має власний банк методик. Використовує лише ті методики, які пройшли експертизу.

4. Відповідає за рішення, прийняті на основі тестування. Попереджає можливі помилки, що допускаються непрофесіоналами, незнайомими з обмеженнями використання того або іншого тесту.

5. Забезпечує необхідний рівень надійності психодіагностичних висновків, за потреби, паралельно застосовуючи стандартизовані методики та метод незалежних експертних оцінок.

6. При підборі методик у батарею (програму обстеження) керується не суб'єктивними перевагами й упередженнями в оцінці методик, а виходить з вимоги максимальної ефективності діагностики – максимум надійності при мінімумі затрат.

7. Забезпечує ретельне дотримання усіх вимог для проведення методик. Підрахунок балів, інтерпретація, прогноз здійснюються відповідно до методичних рекомендацій.

8. Психодіагностику дітей віком до 14 років практичний психолог проводить лише за умови попереднього погодження з батьками.

 

Директор ІРЦ

Л.П. Борисевич

Круглий стіл на тему «Альтернативна комунікація дітей, які з різних причин не можутьопанувати словесне мовлення»

 Учасники круглого столу, серед яких практичні психологи, дефектологи  району, обговорили можливості використання системи альтернативної комунікації з допомогою карток PECS, української жестової мови. Відомо, що до групи дітей з особливими комунікативними потребами відносяться діти зі складними формами дизартрії, моторною та сенсорною алалією, анартрією, інтелектуальною недостатністю, раннім дитячим аутизмом. За прийнятою в логопедії класифікацією, це діти, які мають загальну недорозвиненість мовлення І рівня (Р. Левіна).

Мета даного круглого столу – охарактеризувати існуючі методики навчання альтернативної комунікації дітей з особливими комунікативними потребами та визначити умови їх застосування на рівні життєдіяльності.

   Основними засобами АК є жести і графічні об’єктиДиректор інклюзивно-ресурсного центру Л.Борисевич поділилася з учасниками круглого столу своїм баченням використання жестового мовлення дітьми з ООП. Зокрема говорилося про те, що жести широко використовуються в середовищі людей з порушеннями слуху. Але їх можна використовувати й для роботи з дітьми, які мають особливі комунікативні потреби. При цьому спочатку максимально використовуються прості жести, доступні для розуміння без спеціальної підготовки. Поступово дитина засвоює жести, необхідні їй у повсякденному житті: «Хочу ...», «Дай ...», «Підемо туди» тощо. Розширюється жестовий словник дитини за мірою зростання її потреб у спілкуванні. Переваги використання жестів полягають в тому, що для цього не потрібно додаткового обладнання. Недоліками можна вважати незрозумілість багатьох «штучних» жестів (маються на увазі жести мови глухих) для сторонніх осіб та відсутність системи підготовки педагогів для такої роботи з дітьми.

Для формування комунікативних навиків та навиків соціальної взаємодії широко використовуються графічні об'єкти, фотографії, картинки, піктограми, символи, картки з літерами або словами. Для маленької дитини найбільш наочними та інформативними є фотографії.Фахівцями  ІРЦ О.Василинець, О.Рокосовик в роботі з дітьми з РАС використовуються картинки PECS, елементи методики терапії - TEACCH, АВА –  терапії.

 

На базі Всеукраїнської громадської організації «Наукове товариство інвалідів» Інститут соціальної політики» 20-21 травня 2019 року у місті Київ і проводився Всеукраїнський навчально-практичний семінар. У заході, який був присвячений темі: "Методи ранньої реабілітації та раннього розвитку дитини з порушеннями психофізичного розвитку" прийняла активну участь і директор Інклюзивно-ресурсного центру №1 Хустської районної ради Закарпатської області Людмила Борисевич.

Протягом першого дня роботи семінару ерготерапевт Міжнародного благодійного фонду «Місія в Україну» (місто Житомир), секретар Українського товариства ерготерапевтів Каландарішвілі Зіта Вахтангівна на прикладі своєї діяльності у формі доповіді-презентації з елементами тренінгу та практичними рекомендаціями доводила до учасників важливість ранньої реабілітації дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Ключовими  аспектами цієї роботи є:

1. важливість своєчасного виявлення  порушень психофізичного розвитку на ранніх етапах;

2. раннє втручання – важливий аспект в реабілітації дітей;

3. як допомогти дитині подолати труднощі під час взаємодії із дорослими;

4. роль ерготерапевта у покращенні якості життя родини дитини з порушеннями психофізичного розвитку.

"Як краще зрозуміти свою дитину та підготуватися до спільної дороги довжиною в життя? Застосування жестової мови у критичний період розвитку мови глухих малюків."Про це йшлося у доповіді-презентації доктора педагогічних наук, професора, головного наукового співробітника відділу навчання жестової мови Інституту спеціальної педагогіки й психології НАПН України імені Миколи Ярмаченка Кульбіди Світлани Вікторівни.

Ключові аспекти:

 1. особливості критичного періоду розвитку мовлення, особливості перебігу у глухих дітей;

 2. шляхи запобігання мовної депривації глухої дитини раннього віку;

 3. роль візуально-рухового каналу у розвитку мовлення, когнітивних процесів, емоційності, поведінкових процесів взаємодії;

 4. розвінчання хибних уявлень щодо застосування жестової мови;

 5. добір дидактичних ресурсів для розвитку мовлення (на прикладі посібників «Українська жестова абетка» і «Граємося і навчаємося»);

6. зразки роботи наставника і глухої дитини щодо розвитку понять у двох мовах — жестової і словесної.

З боку, альтернативна комунікація, однією з яких є і жестове мовлення, може виглядати просто - жести, предметні та графічні символи, комунікативні пристрої, але коли стикаєшся з цим на практиці та починаєш проводити заняття з дитиною, яка має особливі потреби, то постійно натикаєшся на якесь "підводне каміння", і саме цей тренінг наочно показав, як можна уникнути складнощів під час занять, а також який курс потрібно тримати, щоб досягти бажаного результату.

 Дуже важливо у роботі корекційного педагога налаштувати батьків на те, що їх дитина зможе спілкуватися. Більшість батьків чомусь боїться альтернативної комунікації, аргументуючи це тим, що вона негативно позначиться на дитині, але хвилюватися з цього приваду не варто. Альтернативна комунікація, перш за все, - це комунікація, і якщо дитина не спроможна оволодіти вербальним (розмовним) мовленням, тоді єдиним виходом, щоб бути почутою, для неї є мовлення альтернативне. У наших відносинах з батьками повинна бути міцна довіра. Важливо відчувати відповідальність за процес разом. Разом радіти успіхам дитини, разом переживати за неї та разом давати їй те, що їй так необхідно - можливість спілкуватися, не припиняючи цієї роботи за стінами корекційно - розвиткових закладів.

 Озвучене лише маленька частина великого масиву інформації, яку отримали на семінарі - тренінгу. Скажемо одне - ми задоволені.

 Учасники заходу отримали необхідний багаж знань та свій заповітний сертифікат.

 

Директор ІРЦ №1 Хустської РДА  

Людмила Борисевич.


   

   

Тренінг "Твоє життя - твій вибір"

 11 квітня 2019 року працівники психологічної служби Кошелівської ЗОШ I-III ступенів Максим Марина Іванівна та Чопей Світлана Миронівна поділилися з колегами - практичними психологами освітніх закладів Хустського району та Інклюзивно-ресурсного центру №1 Хустської районної ради своїм досвідом у системі профорієнтаційної роботи.

 За традицією, зустріч розпочалась з вітального слова директора школи Грицик Марії Миколаївни, яка зробила екскурс в історію школи, розповіла про надбання, плани на майбутнє.

 Кожен такий семінар, це чудова можливість професійного зросту, спілкування з колегами і зустрічей з друзями. Програма семінару була об'ємною і змістовною.

 З учнями старших класів та спільно з колегами-практичними психологами був проведений тренінг на тему "Твоє життя - твій вибір". Протягом тренінгу фахівці Максим М.І. та Чопей С.М. показали напрацьований досвід тренінгової роботи, вміння створити в групі атмосферу емпатії, щирості, саморозкриття, теплі взаємини між членами групи і ведучим.

 Змістовно пройшов і виховний захід "Вибір професії - важлива подія в житті людини". Директор Інклюзивно-ресурсного центру №1 Хустської районної ради Борисевич Л.П. підкреслила актуальність даної тематики. Проблема вибору професії є життєво необхідною для майбутньої діяльності кожної молодої людини, зокрема і для дітей з обмеженими можливостями. Дитині з особливими потребами вкрай важко самостійно вибрати майбутню професію, тому на допомогу їй повинні прийти і фахівці - педагоги, лікарі - реабілітологи. Проведення профорієнтаційної роботи в рази вище і потрібніше в порівнянні з їхніми однолітками, які не мають проблем зі здоров'ям.

 Учасники семінару - тренінгу висловили вдячність працівникам шкільної психологічної служби за якісно проведену роботу, дирекції школи за активну участь у організації та проведенні заходу, за приділений час, надану гостинність.